Юридична організація бізнеса. Перші 3 кроки

 

Крок 1. Обираємо організаційно-правову форму та систему оподаткування.

1.1. Обрання ОПФ

Якщо ви збираєтеся починати бізнес самостійно, і заплановані обсяги доходів на перших порах невисокі, цілком достатньо буде зареєструватися в якості фізичної особи-підприємця (далі — ФОП).

Якщо ж партнерів кілька, і ви б хотіли зафіксувати частку участі кожного і розподіл доходів від участі в бізнесі, пропорційно до вкладів, то варто реєструвати юридичну особу, найбільш зручною формою в цьому випадку буде товариство з обмеженою відповідальністю (далі — ТОВ). У Статуті ТОВ можна передбачити частку участі кожного з партнерів, за рахунок чого кожен з учасників формує свій внесок (це можуть бути не тільки гроші, але і інше майно — обладнання, будівлі, приміщення, — права інтелектуальної власності і т.д.).

1.2. Вибір системи оподаткування

При виборі системи оподаткування слід відштовхуватися від передбачуваного рівня прибутковості підприємства, кількості найнятих працівників, можливості підтвердити документально витрати, передбачуваного кола клієнтів.

Глобально вибір лежить між загальною і спрощеною системою оподаткування. У кожної з них свої плюси і мінуси. Загальна система оподаткування дає можливість за рахунок витрат знизити дохідну частину, що підлягає оподаткуванню. Спрощена система оподаткування дозволяє витрачати менше часу на ведення бухгалтерського обліку, вибрати найбільш оптимальну для себе ставку оподаткування.

Більш детально на питаннях оподаткування підприємства варто зупинитися в рамках окремого матеріалу.

Оскільки сьогодні законодавство дозволяє подати заяву на реєстрацію платником єдиного податку одночасно з державною реєстрацією, є сенс визначитися з вибором ще до походу до державного реєстратора.

2.1. Документи для ФОП

Якщо вирішили реєструвати ФОП, то тут все більш-менш просто. Все, що потрібно — заповнити Заяву про державну реєстрацію фізичної особи-підприємця. Бланк заяви можна отримати тут . Складного в заповненні нічого немає, основне — вибрати види економічної діяльності. Чинний класифікатор видів економічної діяльності (КВЕД 2010) адаптований під сучасні економічні реалії, отже, необхідно тільки вибрати відповідні. Якщо є сумніви, завжди можна звернутися за допомогою до юриста. Крім Заяви Вам знадобляться паспорт та реєстраційний номер облікової картки платника податків (простіше кажучи — ІПН).

2.2. Документи для ТОВ

Для реєстрації ТОВ пакет документів більш солідний.

  1. Рішення засновників про створення товариства, яке оформлюється протоколом Установчих зборів Засновників. Крім безпосередньо рішення про створення товариства в протоколі, зазвичай, визначається:
  • найменування товариства
  • розмір статутного  (складеного) капіталу
  • розподіл часток у статутному капіталі між учасниками товариства
  • місцезнаходження товариства
  • виконавчий орган товариства та його персональний склад (зазвичай, мова йде про призначення директора)
  • рішення про затвердження статуту .

2. Статут товариства,  у якому зазначаються відомості про:

1) повне та скорочене (за наявності) найменування товариства;

2) органи управління товариством, їх компетенцію, порядок прийняття ними рішень;

3) порядок вступу до товариства та виходу з нього.

Проте, не слід обмежуватися лише цими трьома пунктами, адже саме статутом слід визначити порядок скликання та проведення загальних зборів учасників, питання кворуму таких зборів, порядок прийняття рішень, крім тих випадків, що врегульовані Законом і не можуть бути змінені статутом. В питаннях підготовки статуту ТОВ краще звертатися до юриста. А найпростіший спосіб — придбати готовий пакет документів у Магазині готових юридичних рішень Зверніть увагу на те, що Закон України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» встановлює, що  перша редакція статуту товариства підписується всіма учасниками товариства. Справжність підписів учасників засвідчується нотаріально.

3. Заява про державну реєстрацію юридичної особи за формою 1. Заповнюйте заяву розбірливо, можна це робити на комп’ютері, Вкажіть організаційно-правову форму товариства, назву, місцезнаходження, дані керівника, дані учасників, розмір внеску кожного учасника, види економічної діяльності, засоби зв’язку з товариством. Якщо виникають складнощі з заповненням заяви, звертайтесь до юриста.

4. Якщо реєструвати товариство буде Ваш юрист, кожен із засновників має надати йому довіреність, підпис на якій посвідчується нотаріусом.

Можна готувати документи самостійно, шукати юриста, який їх складатиме, а можна вчинити простіше: придбати готовий пакет документів в Магазині готових юридичних рішень лишее за 850 гривень.

Крок 3. Реєструємо суб’єкт підприємницької діяльності.

Сформувавши пакети документів, можна починати процедуру державної реєстрації своєї бізнес-едініци.Здесь існує два варіанти: «паперова» і «електронна». Щодо процедури електронної реєстрації Ви можете прочитати в окремій статті. А нижче ми розглянемо варіант, коли Ви подаєте документи в паперовій формі безпосередньо державному реєстратору.
Регулюється процедура державної реєстрації суб’єктів господарської діяльності Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань».

Державну реєстрацію суб’єктів підприємницької діяльності проводять державні реєстратори в місцевих Центрах надання адміністративних послуг. Державну реєстрацію суб’єктів підприємництва можуть здійснювати і нотаріуси, які мають доступ до ЄДР.

Зареєструвати ФОП або юридичну особу (крім громадських формувань, про які поговоримо окремо іншим разом) можна в Центрі надання адміністративних послуг в межах області, крім міста Києва. Тобто, якщо необхідно зареєструвати суб’єкт господарювання в місті Обухові Київської області, то зробити це можна і у ЦНАП Києво-Святошинського, і Білоцерківського, і будь-якого іншого району Київської області. А ось в Києві можна зареєструвати ФОП або юридичну особу лише за київською адресою, але будь-якого району міста.

Про пакети документів, які слід підготувати ми вже говорили.  Додам лише, що разом з документами на державну реєстрацію можна подати Заяву про обрання спрощенної системи оподаткування, а також заяву за формою 1-ПДВ, якщо це необхідно.

Вимагати додаткові документи, крім випадків, передбачених законом, державний реєстратор не має права.

Документи приймаються державним реєстратором за Описом. Опис має спеціальниї унікальний код у верхньому правому куті, за яким можна відслідковувати результат державної реєстрації, а також отримати доступ до електронної версії виписки, а для юриичних осіб — до статуту. Оригінал опису, бажано, не втрачати.

Дані вносяться до Єдиного державного реєстру, після чого державний реєстратор повідомляє про державну реєстрацію суб’єкта підприєництва органи статистики, Державної фіскальної служби, які в свою чергу забезпечують постановку підприємця на облік, відправляючи державному реєстратору відповідні дані, які відображаються у Виписці з Єдиного державного реєстру.

За Випискою, як правило, можна приходити наступного робочого дня.  Цієї Виписки та Опису досить для виготовлення печатки (якщо потрібно, оскільки наявність печатки не обов’язкова) і відкриття поточного рахунку в банку.

Реєстрація завершена, Виписка з Єдиного державного реєстру на руках, система оподаткування обрана, рахунок в банку відкрито, можна починати роботу.

Однак, існує ще багато деталей, які слід вивчити, щоб Ваш бізнес не постраждав від контролюючих органів на самому початку своєї діяльності. Зокрема, необхідно розібратися в питаннях ліцензування, отримання різних дозволів, погоджень і сертифікатів. Про це та про багато іншого буде розказано в наступних матеріалах.

 

 

 

Leave a Comment